Tunnisteet

fiilistelyä (41) hölmöä (3) joulu (3) kissa (1) kynnet (15) laihista (22) laskuvarjo (1) leipomuksia (18) liikunta (12) matka (2) meikkaus (4) muutto (4) remontti (34) ruokaa (14) sisustus (13)

keskiviikko 13. elokuuta 2014

Kaalta ja kiinalaista

Mulla on ollut tänään oikein rento aamu. Tai sillä tavalla rento, ettei oo ollut mitään aikataulutettua näin ennen iltavuoroa. Alku viikosta oli molempina päivinä aamulla menoa, mut tänään sain nukkua niin pitkään kun huvitti. Meni melkein puoli kymmeneen.
Käväisin sitten kaupassa ja oon vähän keitellyt ja siivoillut. Nyt kun kaalta saa ihan edullisesti, tein itselleni töihin evääksi kaali-jauheliha paistosta, tai mitä se nyt sit oikein olis. Ruskistin jauhelihaa ja pilkoin kaalta sekaan. Annoin vaan hautua, että kaali pehmenee ja maustoin suolalla. Laitoin vähän aromisuolaakin. Yksinkertaista ja hyvää, ainakin mun mielestä.

Eihän se oikein miltään näytä, mut maistuu mulle.

Kokkailin sitten vielä toistakin ruokaa. Tiedän nimittäin, että saan syödä kaaleni ihan kaikessa rauhassa yksin, siksi se onkin hyvä eväänä. Jonkun meillä asuvan mielestä siinä nimittäin haju ratkaisee, joten ei pysty. Ei haittaa mua.
Mun teki jo viime viikolla mieli tehdä jotain kiinalaistyyppistä. En oo koskaan kokeillu itse tehdä, mut syöny kyl oon. Kuvittelin et netti olis tulvinu niitä reseptejä, mut ei ainakaan suomeksi löytynyt ihan älyttömästi. Voi olla, etten vaan osannu googlailla oikeilla sanoilla. Löysin kuitenkin jotain, mitä sit vähän muutin. Alkuperäinen resepti on täälä. Metsästin tota reseptissä olevaa Hoi sin-kastiketta jo viime viikolla, mutta mun silmiin sitä ei ainakaan osunut meidän "pikku" Prismassa eikä Cittarilla. Kaikenlaisia tamarinditahnoja ja muita löysin, mutten etsimääni. Jonkun Hoi sin & garlic wokkikastikkeen sit löysin. Tyydyin siis siihen. Luulen ettei se oo ihan sama asia, mut lähellä kuitenkin.
 Mun kiinalaiseen tuli:
400g marinoimatonta kanaa
1 punainen paprika
1 kevät sipuli varsineen
2pkt nuudeleita (130g)

 Marinadi:
2rkl soijakastiketta
1tl öljyä
2 valkosipulin kynttä hienonnettuna
1rkl maissijauhoja

 Kastike:
1tl etikkaa
1tl sokeria
2rkl Hoi sin juttua
1/2 chili hienonnettuna
tilkka valkoviiniä

Sekoitin marinadin ainekset ja laitoin kanat sinne maustumaan. Annoin olla noin tunnin. Pilkoin paprikan ja sipulin. Paistoin marinoituneita kanoja öljyssä kuumalla pannulla jonkin aikaa. Otin kanat sivuun ja lisäsin pannulle öljyä, jossa paistoin kasviksia niin että ne pehmenivät. Laitoin kanat takaisin pannuun ja pyörittelin niitä hetken kasvisten kanssa. Keitin nuudelit pakkauksen ohjeen mukaan. Lisäsin kana-kasvisseokseen valmiiksi sekoittamani kastikkeen ja nuudelit. Tuli aikas hyvää.


Nyt odottelen vielä pyykkikoneen lopettamista ja sitten saakin lähtee töihin. Maukasta viikon jatkoa :)


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti